top of page

בואו ננסה למנוע אי הבנות - חלק ב': דוגמאות מחיי היומיום

הקדמה


בחלק א' הכרנו את עולמם של אנשים עיוורים ולקויי הראייה יותר לעומק ונתתי טיפים כלליים לתקשורת אפקטיבית איתם. בחלק ב', נעסוק בדוגמאות נוספות מסיטואציות בחיי היומיום ונלמד כיצד לתקשר באופן אפקטיבי עם אדם עם עיוורון או לקות ראייה בסיטואציות אלו.


בואו נתחיל!


איור של אישה עם עיוורון מחזיקה מקל נחיה וביד השניה מחזיקה בזרועו של גבר עם יד תותבת

קרדיט איור: Freepik


כללי - חיי היומיום


תקשורת מילולית

  • לעיתים קרובות אנשים עם עיוורון או לקויות ראייה נאלצים להגיד "תנמיך את קולך בבקשה, אני לא חירש". רבים מהעיוורים הם רק לא רואים - אך שומעים היטב. דיבור ישיר בקול רגיל מכבד את העיוור שמולך ומעניק לו יחס שווה וראוי.

  • בשיחה עם אדם עם עיוורון או ליקוי ראייה, נסו להימנע מתקשורת בשפת גוף כמו הנהון הראש או חיוך בלבד, שהרי מחוות אלו שקופות להם. כדי להביע שאתם מסכימים איתו, תרגמו את כוונתכם למלל; תענו 'כן' או 'לא', 'אני מסכים', הביעו את הסכמתכם בחיוך קולי וכו'.

  • אם אתם יושבים בקבוצת אנשים, חשוב לפנות לעיוור שיושב עמך בקבוצה בשמו, כדי שידע שפונים אליו ולא יגיב כשפונים לאחרים ולמנוע אי הבנות מיותרות.

איבזור הבית

  • אם אתם מתגוררים בשותפות עם אדם עם ליקוי ראייה, חשוב שסדר החפצים והמזון בבית יהיה קבוע, כדי לאפשר לו להתמצא בבית בקלות ובעצמאות.

  • יש להתאים את התאורה בבית - ראה בהרחבה בפרק הטיפים (לינק בקרוב)

טכנולוגיה

  • באמצעות טלפון חכם או מחשב עם תוכנה מותאמת ללקויי ראייה, אדם עם עיוורון או לקות ראייה יכול להיות איתכם בקשר גם באמצעים טכנולוגיים כמו: מייל, וואטסאפ, פייסבוק, טוויטר, הודעות sms ועוד.

מפגש במשרד (או כל חדר)

  • לפני מפגש מתוכנן עם אדם עיוור, ודאו ששטח מסלול ההליכה אליכם פנוי ממכשולים כמו כיסא, פח אשפה תיקים וכו'.

  • אם אתם מעוניינים לקבל את פניו, השתדלו לעמוד בתוך החדר ולא בפתח הדלת - כדי לא לחסום את המעבר לתוך החדר.

  • ודאו שדלת המשרד פתוחה לגמרי כי דלת סגורה למחצה מהווה מכשול. כמו כן, ודאו שאתם יושבים מול תאורה או חלון, כך שהאור יופץ עליכם וכך יהיה קל יותר ללקוי הראייה לראות אתכם (או את הצללית שלכם) טוב יותר.

  • בבואכם להוביל את העיוור למושב - מניחים את ידו על המשענת של הכיסא, כך ידע את הכיוון של הכיסא ויוכל לשבת בכוחות עצמו.

  • מציאת חפצים - עקרון הקביעות הוא עקרון חשוב שהאדם לקוי הראייה מקפיד עליו כדי "לראות" את חפציו (או למצוא אותם במרחב). בגלל שהוא לא יכול לראות - גם אם החפץ מול עיניו - אם החפץ יהיה במקום הקבוע שלו יוכל למצוא אותו בקלות.

  • במידה ועיוור מגיע עם מלווה, פנו ישירות לאדם העיוור ודברו אתו בלשון ישירה. פנייה למלווה אודות האדם העיוור בנוכחותו כמו למשל: "מה הוא רוצה?" או "תושיב אותו כאן" - מעבירה לאדם העיוור את המסר שאתם מתעלמים ושהוא חסר יכולת להביע את עצמו.

שימו לב!

אמנם יתכן שאדם עם עיוורון או לקות ראייה אינו רואה אתכם, אך הוא שומע ומרגיש אתכם בחושיו ושומע ומבין את קולכם. דעו שהוא כמו כל אדם - מעוניין להביע את עצמו ולשוחח בעצמו על צרכיו. חשוב לתת לו את המידע הנדרש ולחשוב ביחד איתו מה מתאים לו ולהתחשב ברצונותיו וצרכיו כפי שהוא מתאר ולא להחליט עבורו.


לנותני שירות

  • במידה ואתם נותנים לאדם עם עיוורון מידע על זכויותיו, חשוב להעניק לו הרגשה של מסוגלות ושליטה על התהליך. אם יש צורך להגיש מסמכים או לתעד מידע, אפשרו לו לעשות זאת בדרכו האישית. לדוגמא: אדם עם עיוורון עשוי להקליט במקום לכתוב; לבקש להגיש לו את ת.ז ישירות לכף ידו; או להניח את חפציו במקומות שונים על השולחן כדי להבדיל ביניהם (כמו שטרות כסף) ועוד.

  • עיוור שראה בעברו, זוכר לחתום באותיות, ואפשר לבקש ממנו בהכוונה מדויקת שיחתום את שמו מבלי לפנות למלווה. חלקם משתמשים בתבנית(שבלונה) של דוגמת שיק ויש אלה שיבקשו ממך להניח את אצבע שלהם על קו שהוא צריך לחתום עליו.

  • עיוור מלידה - שלא ראה מימיו צורת אות - גם אם הוא אינטלקטואל ומשכיל, יכול להיות שיחתום באצבע (הטבולה בדיו) או בחותמת משרדית מוכנה מראש, כי הוא יודע לכתוב ולקרוא רק ברייל.

שימו לב!

רבים שוכחים שגם אם העיוור מלווה על ידי אחד מילדיו - הוא עדיין ההורה שיודע לנהל את ענייניו בכוחות עצמו - והוא החותם, לא הקטין.


למעסיקים

  • במידה ויש לכם עובדים עם עיוורון או לקות ראייה, נסו לכבד את דרכו המיוחדת בביצוע הפעולות הקשורות לעבודה וסימכו עליו שידאג לבצע אותן באופן המיטבי. תוכלו לשאול אותו בפתיחות - כיצד הוא מתכוון לבצע פעולה זו או אחרת, ודאגו להנגשת עמדת העבודה והציוד הממוחשב במידה ונדרש. (מיותר לציין שאין להפלות אדם עם ליקוי ראייה בשום צורה ואין לפגוע בבזכויותיו כעובד).

  • יש אפשרות להיעזר בליווי של רכזי השמה במסגרת "תעסוקה נתמכת" של משרד הרווחה, שיכולים לעזור למצוא את פתרונות ההולמים, במידה ונדרש.

  • כל עובד, כולל אדם עם לקות ראייה או עיוורון, יכול להוסיף ערך מוסף למקום העבודה ולהעשיר את הידע, הסובלנות והמארג האנושי של הארגון.

התניידות ותחבורה

ברחוב (או בקניון)

  • כשאדם עם לקות ראייה מתהלך ברחוב בלי להשתמש במקל נחיה, סריקת מבטו מימין לשמאל עלולה להיות מטעה ולגרום לכם לחשוב שהוא מחפש משהו, חולמני, רדום, או אפילו שיכור. אך האמת היא שהסיבה לסריקת המבט ימינה ושמאלה היא טכניקה עזר של בעלי שדה ראייה מצומצם, כדי לקלוט את התמונה כולה ולקבל תמונה מלאה של הסביבה. לכן, כאשר אתם מתקשים להבין את סריקת המבט של אדם עם לקות ראייה, חשוב לזכור את הטכניקה הזו ולא לפרש את המבט בצורה לא נכונה.

  • איך ללוות אדם עם עיוורון? ישנם עיוורים המסתפקים לאחוז בזרוע, בכתף, או בקצה אצבעות היד; כל אחד ודרכו הוא. אין צורך לאחוז את היד בחוזקה. העיוור איננו רואה את מה שלפניו, אך יש לו לרוב שיווי משקל. אפשר לסייע לעיוור שמסכים לליווי, בין אם הוא נעזר במקל נחיה ובין אם לא, ולשאול אותו כיצד הוא רוצה להיאחז. (כמובן שיש להימנע מאחיזת קצה המקל לשם ליווי.)

  • מקל נחיה הוא סימן היכר לעוברים שיש עיוור בדרך. המקל נחיה אמור להתקל במכשולים כדי שהעיוור יראה ויבחין במסלול הפנוי שעליו לעבור בו - לכן הדאגה שהוא ייתקל במשהו היא מיותרת.

  • אם נתקלתם באדם הנעזר בכלב נחיה, השתדלו שלא לפנות לכלב בליטוף או במילים (גם אם טובות,) מכיוון שהכלב מאולף להבין מילים בעברית, וכשהוא בתפקיד עליו להקשיב אך ורק למובל העיוור.

  • בהגיעכם לגרם מדרגות הקפידו לתאר שהנכם עומדים לרדת או לעלות במדרגות. אין צורך לומר את מספר המדרגות.

  • במידה והנכם עומדים לפני גרם מדרגות נעות (דרגנוע), הניחו את ידו על המעקה שנע והניחו לו לעלות מבלי לאחוז בידו. בהגיעכם לקראת המדרגה האחרונה, הודיעו לו שיתכונן לקראת יציאה מהדרגנוע.

  • כאשר אתם מתכוונים להיפרד בתום המפגש עם אדם עם עיוורון, חשוב מאד להודיע לו על כך כדי למנוע ממנו להמשיך ולדבר אל האוויר. כך תמנעו ממנו עוגמת נפש. הברכה "תהיה בריא" היא מיותרת מכיוון שהאדם עם העיוורון הוא אולי עיוור אך רוב הסיכויים אינו חולה. האדם העיוור כנראה אינו מקבל טיפול בגין מצב ראייתו, והתיחסותו למצב ראייתו היא כעובדה ולא כמחלה. מחלה הינה דבר הניתן לריפוי, אך מצב לקות הראייה או עיוורון הוא כבר מצב נתון ואינו ניתן לשינוי. גם כאשר העיוורון או הירידה בראייה נגרמים כתוצאה ממחלה (כמו סוכרת, גלאוקומה, ניוון רשתית וכו'), הם לרוב נשארים מצבים קבועים ובלתי הפיכים.


בכניסה למכונית

  • כשאתם מלווים עיוור או לקוי ראייה להיכנס למכוניתכם, הושיטו את כף ידו אל קצה דלת המכונית כדי שהכניסה למכונית תהיה קלה יותר. באופן זה, הוא יוכל לזהות את גובה וכיוון סגירת הדלת וימנע מלהיתקל בדפנות הדלת.

  • עיוור שנסע בעבר במכונית יודע שעליו לחגור חגורת בטיחות - שאלו אותו אם הוא צריך עזרה. לרוב, ידו כבר מאומנת בסגירת החגורה.

בחציית כביש

  • בחציית כביש, פנו אל אדם המתהלך עם מקל נחיה או כלב נחיה ושאלו אם הוא צריך או רוצה עזרה. לווו אותו באופן שיבחר (כתף, זרוע וכו') ודאגו שיגיע עד לשפת המדרכה השנייה. גם כאשר יש רמזורי שמע, אפשר לומר את צבע הרמזור.

  • אם הוא מתנייד בעזרת כלב נחיה, זכרו כי הכלב הוא עיוור צבעים והעיוור הוא שמחליט מתי לעבור.

באוטובוס

  • במידה ואתם עומדים לעלות לאוטובוס או רכבת עם אדם עם לקות ראייה - בנוסף לאחיזה בכם, כוונו את ידו אל הידית או המעקה של דלת הכניסה, שממנה עליו לעלות לכלי התחבורה.

  • בעת המתנה בתחנת האוטובוס, רצוי להימנע מלשאול "לאן אתה נוסע?", ובמקום זאת לשאול "איזה קו אתה צריך"? כך גם תוכלו לעזור בצורה פרקטית, וגם תשמרו על פרטיותו.

  • למרות שברוב האוטובוסים יש כריזה קולית, לא כל אוטובוס (או נהג) משמיע את הכריזה. במידה ואתם מלווים אדם עם עיוורון לאוטובוס, חשוב להגיד לו כשהאוטובוס מתקרב לתחנה, כדי שידע להתארגן ולהתקרב לשפת המדרכה. (כדאי גם לסמן לנהג האוטובוס שיעצור בתחנה).

  • אחרי שעליתם לאוטובוס, דאגו שיבקש בעצמו מהנהג שיזכיר לו מתי לרדת, וסייעו לו למצוא מקום ישיבה לפני שהאוטובוס ממשיך לנסוע. אם לא תרדו לפניו, דאגו להודיע לו לרדת בתחנה הרצויה לו.

  • כשאתם מתכוננים לרדת בתחנה הרצויה, המנעו מלהשתמש במילה 'זהירות' כשאתם נעמדים באוטובוס. במקום זאת, הניחו את ידו על עמוד במעבר בתוך האוטובוס, כדי שיאחז בו ויקבל תחושת בטחון.

בארוחה משותפת

  • אם אתם אוכלים ביחד עם אדם עם עיוורון, אפשר לתאר את אשר בצלחתו לפי שעון מחוגים. למשל: בשעה 12 נמצא הבשר, בשעה 6 נמצא האורז וכו'. נסו לתאר לו את מה שנמצא על השולחן ולאפשר לעיוור לבחור את המזון שהוא רוצה.

  • אם אתם מנסים לכוון אותו כשהוא יושב ממולכם, זיכרו שכיווני הידיים מתהפכים; כלומר הימין שלכם היא השמאל שלו וההיפך.

  • חשוב לא לשנות את מקום הספל או כוס השתייה כדי להימנע מתאונות (במיוחד עם שתיה חמה), ולכוון את ידית ספל השתייה לידו.


סוף דבר או ראשית קשר?

עד כאן על טיפים לתקשורת אפקטיבית עם אנשים עיוורים ולקויי ראייה. חשוב לזכור שהעיוורון או ליקוי הראייה אינם מגדירים את האדם במלואו. אנשים עם מצב ראייה נמוך יכולים להיות יצרנים, תורמים לחברה ועוזרים לסביבה שלהם.

חשוב לזכור שקודם כל מדובר באדם, ועקרון כבוד האדם וחירותו חל גם על גם על אלו עם עיוורון וליקויי ראייה. חוץ מזה, זיכרו שכל אחד צריך עזרה לפעמים. אם נכבד ונתמוך זה בזה, נצליח ליצור חברה נכונה ומקבלת יותר לכולם.



פוסטים קשורים

החיים עם עיוורון

בלוג על זכויות, התמודדות וסיפורים אישיים 

נושאים לקריאה:

חיפוש לפי תגיות:

bottom of page