top of page

התמודדות עם עיוורון וירידה בראייה: חלק ג' - עצות מעשיות בתחום הבריאותי, תפקודי והחברתי.

הקדמה


בחלק א דיברתי על צעדים ראשונים בהתמודדות עם הבשורה או החשד הראשוני לירידה בראייה (או עיוורון נרכש), מהם הסימנים ומה צריך לבדוק וגם כמה מילים מהניסיון והסיפור האישי שלי.


בחלק ב' עברנו על הכלים והתהליכים הרגשיים אותם צריך לעבור כדי להתמודד טוב יותר עם המצב של ראייה ירודה ולשפר את חיינו.

בחלק זה והאחרון בסדרת הפוסטים הזאת, אחלוק איתך טיפים ועיצות מעשיות שנועדו לעזור לך להסתגל למציאות החדשה ולהחזיר לעצמך כמה שיותר עצמאות. בין אם איבדת את הראייה לאחרונה ובין אם שיש לך ניסיון עם החיים עם עיוורון, טיפים אלו יכולים לספק לך הדרכה מעשית כיצד להתמודד ולשגשג.


נתחיל.


איור סגול וצהור של אדם עיוור ההולך עם מקל נחיה על מעבר חצייה בעיר, מסביבו רעשים ונקודות ציון

קרדיט תמונה: FREEPIK


טיפים לבריאות העין והראייה


עצות לבריאות הראייה שכל אחד צריך לדעת:

  • שמירה על לחות העין - כשאנחנו מרוכזים בפעילות ראייה לפעמים אנחנו שוכחים למצמץ. המצמוץ חשוב מכיוון שבזמן שאנחנו ממצמצים יש הפרשת דמעה שמנקה את העין מחלקיקים שנכנסו, ומגבירה את הלחות. ניתן לעזור לשמור על הלחות גם בדרך מלאכותית כמו למשל להשתמש בדמעות מלאכותיות במשך היום.

  • שמירה על היגיינת העיניים - כדאי לנקות את העיניים לפני השינה; לא להירדם עם איפור.

  • באופן כללי רצוי לא לשפשף את העיניים.

  • חשוב להקפיד בחוץ על משקפי שמש - אור שמש מסנוור גורם לכיווץ האישון ומאמץ את שרירי העין. כמו כן, קרינה היא אחת הסיבות לפגיעה בראייה ותפקוד העין.

  • תאורה נכונה - יש לבחון את התאורה מותאמת למקום ולמשתמשים בו. יש להימנע מתאורה ישירה אל העיניים ורצוי להקרין את האור מהתקרה או מהקיר. בזמן קריאה, תאורה לא מספקת תגרום למאמץ רב של שרירי העין. גם אור חזק מדי אינו רצוי, שכן זה יגרום לצמצום האישון ולקליטה פחותה של האור. תאורה נכונה חשובה לא רק לקריאה אלא גם במקומות כגון מדרגות, מעקים, מטבח, מעל הכיריים וכו', כדי למנוע תקלות ונפילות. התאורה צריכה להיות ישירה ורצופה ולא מרצדת, ורצוי להתקין דימר המאפשר לכוון את עוצמת התאורה. רצוי להאיר את החלל באור צהוב או לבן (הלוגן).

  • הפסקה (או הפחתה) בשימוש בסמים, עישון סיגריות וצריכת אלכוהול - כל אלו מחמירים את הפגיעה בראייה.


מה נאכל כדי לשמור על בריאות העין?

העיניים מכילות הרבה מאוד כלי דם קטנים, עלינו לאכול מוצרים שיסייעו לנו לשמור על כלי דם אלו. חומרים שיעזרו בכך הם בטא קורטן, נוגדי חמצון וויטמין E.

  • מאכלים שמכילים בטא קורטן- גזר, דלעת, אפרסק, בטטה וכל הירקות והפירות ממשפחת הכתומים.

  • גם במשפחת הירוקים ניתן למצוא כמות נדיבה של בטא קורטן במיוחד בעלים כגון רוקט, תרד, ברוקולי. לירוקים אף יתרון נוסף פני שהם מכילים וויטמין C שהוא נוגד חמצון חזק.

  • מאכלים כגון דגים, טונה ותירס מכילים את ויטמין E.

  • אגוזים ומאכלים המכילים אבץ (למשל בשר בקר, גרעיני דלעת ושעועית) גם כן מועילים לראייה.

  • לוטאין - נוגד חמצון חשוב שפועל בהיקף הרשתית. נמצא בפירות כמו קיווי, ענבים ותפוזים, ובירקות כגון ברוקולי, תרד, תירס וכרוב, ואף נמצא בפפריקה אדומה ובחלבון הביצה.


טיפים להתאמה של אורח החיים


אין צורך לוותר על פעילויות מהם אתה נהנה. ישנם דברים אשר ניתן לעשות על מנת לשמור על עצמאות ואיכות חיים במגוון רחב של תחומי חיים.

עם זאת, צריך לשנות הרגלי חיים, ואולי ליצור כמה הרגלים חדשים לתוך חיי היום יום. תן לעצמך זמן להתאמן ולבנות את הביטחון כדי לבצע אותן פעולות אך אולי באופן אחר.

לצורך כך, אני ממליצה להיעזר בשירות ההדרכה השיקומית, שהוא הדרכה מיוחדת ללקויי ראייה ועיוורים לשיפור תפקודי היום יום (עליו כתבתי בהרחבה בפוסט המקושר הנ"ל).


להלן צעדים שניתן לנקוט כדי לשנות את הסביבה בהתאם לרמת הראייה שיאפשרו לך לראות יותר טוב.


הגדלה:

  • השתמש בכתב גדול לרישומים ומספרי טלפונים, ובעט (או טוש) שחור כדי שיבלוט יותר.

  • השתמש במכונת צילום על מנת להגדיל מתכונים, תווי מוסיקה או כל מידע נוסף.

  • התקרב לאובייקטים אשר אתם מסתכלים עליהם.

  • הגדל את גודל הכתב (או רזולוציית המסך) במחשב ובטלפון הנייד.

  • פנה לאופטומטריסט מיוחד כדי לעדכן את העדשות במשקפיים לראייה מיטבית.

  • לפעולות הדורשות את מיקוד הראייה - כמו קריאה, סריגה, תפירה וכו' - השתמש בזכוכית מגדלת צווארית שתלויה על הצוואר עם שרשרת ואפשר לכוון אותה בהתאם לצורך. ניתן להתאים בהתאמה אישית באחד המכונים לשיקום ראייה ירודה - ראה כתובות המכונים בחוברת הזכויות להורדה.

  • הגדל שלטים ועצמים ע"י צילום והגדלה בטבלט או בפלאפון.


הדגשה וקונטרסט - השתמשו בניגוד צבעים.

יש לאבזר את הבית בצבעים מנוגדים וליצור קונטרסט, כך ניתן לשפר את התמצאותך בבית. דוגמא לניגודיות טובה: הצירופים של שחור או כחול כהה על רקע לבן או על רקע צהוב בהיר ולהיפך

  • שנה את הרקע לכהה והכתב בהיר במסכים השונים (נקרא גם "מצב לילה" או "night mode". יש אנשים שניגודיות הפוכה זו מקל להם על הקריאה.

  • שימו פסים בצבע מנוגד על קצה המדרגות. (כלומר לשים פס כהה על משטח בהיר ופס כהה אם המשטח בהיר).

  • במטבח, אם המפה כהה הכלים המוגשים יהיו בהירים וההיפך.

  • מיזגו נוזלים בהירים בכוסות כהות ונוזלים כהים בכוסות בהירות. רצוי ספלים או כוסות עם ידית למשקה חם.

  • רצוי להימנע מאבזור הבית במראות גדולות, מפני שהן מחזירות אור ומסנוורות.


השתמשו בחושים האחרים:

מגע

  • שימוש בסימנים הניתנים למגע על מכשירים, למשל: סימון כפתורי ההפעלה והטמפרטורה בתנור, במיקרוגל, מכונת הכביסה, ושאר מוצרי החשמל בבית.

  • נצלו מרקמים שונים כדי להבדיל בין סוגים שונים של בגדים, מאכלים, תרופות, מארזי תבלינים ועוד.

שמיעה

  • השתמש במכשירים שניתן לשמוע אותם כמו שעונים או פלאפונים, תוכנות קוליות במחשב ובטלפון, מד נוזלים מצפצף וכו'.

  • בנוסף, ניתן למצוא מוצרים כגון מד לחץ דם, משקל, גלאי צבעים וכו' שיש להם גרסאות מונגשות ו"מדברות".

  • התרגל לצרוך תוכן ע"י השמיעה - לדוגמא בשמיעת ספרים מוקלטים באמצעות אפליקציה קראקל (בטלפון הנייד).

טעם וריח

  • השתמש בחושי הטעם והריח על מנת להבחין בין מזונות שונים, עשבים ותבלינים.

  • מעתה צריך יהיה להסתמך על חושים אלו גם כדי לבדוק את טריות האוכל וגם להבין האם המאכלים מבושלים.

היה סבלני לעצמך, התאמן עד שתגיע לשלב בו אתה יכול לסמוך על החושים האחרים.



שמירה על סדר וקביעות חפצים להקלה בהתמצאות

כדי להקל על ההתמצאות, שמור על מקום וסדר קבוע של חפצים. סבלנות היא מילת המפתח. אפשר לעצמך את זמן הלמידה וההסתגלות להתאקלם ולהסתובב על מנת להכיר מקומות לא מוכרים. רצוי להתאמן עם מדריכה שיקומית.


טיפים למניעת נפילות ופציעות:

אובדן ראייה ואף ליקוי ראייה יכולים להגביר סיכון לנפילה. בית זו הסביבה בה יש פוטנציאל מקסימאלי למנוע נפילות מכיוון שבחוץ יש לנו פחות שליטה על הסביבה.

  • רצוי שפינות הרהיטים לא יהיו חדות. כמו כן, הפינות בתוך הבית עצמו. (ניתן למגן פינות של רהיטים וקירות במקרה הצורך)

  • מומלץ להימנע משימוש בכלי זכוכית שקופים ומכלי מטבח חדים (עדיף להשתמש למשל בסכינים עם קצה מעוגל)

  • שטיחים ובעיקר שטיחונים קטנים בבית הם גורם סיכון לנפילה.

  • יש להאיר היטב את הבית על מנת שלא יהיו פינות חשוכות.

  • התאורה הצהובה בשילוב תאורה המפיצה אור לבן היא האופטימלית. אפשר להתאים את הכמות של התאורה באמצעות התקנת "עמעם" (דימר).

  • רצוי להרים מהרצפה אלמנטים של קישוט הבית כגון כדים ופסלים ואף רצוי להיפטר משידות קטנות שעשויים להיתקל בהן.

  • רצוי להתקין מנורות לילה לאורך הדרך עד השירותים, על מנת לספק תאורה נאותה.

  • עדיף להתקלח במקלחון ולא באמבטיה מפני שאז הסיכון לנפילה נמוך יותר.

  • בין אם זאת אמבטיה או מקלחון, רצוי להתקין ידית על הקיר על מנת להיאחז בה בזמן המקלחת ובשעת הצורך במידה ומחליקים.

  • לאחר המקלחת - רצוי להתנגב בישיבה ולא בעמידה, במיוחד אם עומדים על משטח רטוב.

  • מומלץ לשים שטיחון גומי או סיליקון במקלחת (או באמבטיה), כדי להפחית את סיכון ההחלקה.

  • כשעולים במדרגות, יש לאחוז במעקה. זה יוסיף לך יציבות וביטחון. אפשר לזהות את המדרגה הראשונה והאחרונה בהתאם לאורך המעקה.

  • בשימוש במעלית - לסמן את כפתור הקומה הרצויה בבניין הדירות שאתה גר, ורצוי לא להשתמש בה לבד. במידה ועלית במעלית נגישה, רצוי ללמוד לזהות את הסימון בלחצן הקומה הרצויה, וכמובן לשמור על עירנות כדי לשמוע את הקומה הרצויה לך לצאת מהמעלית.


עיוורון או ראייה ירודה לא אומרת שצריך להישאר בבית


ישנם מועדונים המנגישים לך טיולים ופעילויות חברתיות, ספורט מותאם, וכן סרטים והצגות מונגשות עם דיבוב בחלקים בהם אין דיבור. כמו כן, השימוש במקל נחיה או בכלב נחיה מאפשר את תחושת העצמאות והפחתת התלות בזולת.


בדוק ומצה את זכויותיך לקבלת תעודת עיוור, כלב נחייה והטבות נוספות המגיעות לך.


כמו שכבר הזכרתי בחלקים א' וב', חשוב ביותר להקיף את עצמך באנשים חשובים לך התומכים בך - משפחה וחברים, מתנדבים, קבוצות חברתיות של אנשים במצבך, ועוד.


בסופו של דבר, איך שאנחנו מרגישים משפיע על שאר תחומי חיינו.


כדאי לפתח ולשפר את יכולתך לקבל עזרה, כי קבלת עזרה היא מבחינת לקיחת אחריות על השלמת החסר ושיפור איכות החיים. קבלת טיפול רגשי מאיש מקצוע זו לא בושה, אלא לקיחת אחריות אישית על העזרה לעצמך. תוכל להתחיל בחזרה על פרק ב' בסדרת הפוסטים על התמודדות, המדבר על הכלים להתמודדות רגשית.


בתחבורה ציבורית

  • כדי להשתמש בתחבורה ציבורית ניתן להיעזר בחברים ובמשפחה, באפליקציות Moovit ומפות, וכמובן להאזין לכריזה של התחנות באוטובוס (במידה והכריזה אינה פועלת, דאג להודיע לבקרה של מרכז נהגי האוטובוסים על התקלה).

  • תתגבר על הבושה ותעזר באנשים מסביבך כדי לדעת היכן התחנה הנכונה, איזה קו מגיע ליעד שאתה צריך, איזה קו אוטובוס הגיע עכשיו וכו'

  • בקש מהנהג שיודיע לך היכן לרדת גם כאשר יש כריזה באוטובוס. בקש מהנהג שיעצור עד שתשב ותתמקם. כך תמנע אי הבנות ומאמצים מיותרים.

  • למד את האפליקציות המיוחדות המנתבות את המסלול ואף מראות את מועד ההגעה של קוו אוטובוס כזה או אחר. (אוטובוס קרוב, מוביט, בטלפון "זמן אמת").

בחנות ובסופר

  • לעריכת קניות ישנה האפליקציה 'בי מיי אייז' (BeMyEyes) - מתנדבים שרואים באמצעות המצלמה את המוצרים ואומרים לך מה הם.

  • ניתן להזמין מוצרים מאתר הסופר שבחרת לערוך את הקניות.

  • אם בכל זאת ונסית לערוך קניות לבדך, ועליך למצוא את המוצר הנחוץ לך, אל תתבייש לבקש מצוות העובדים (רצוי מהקופה הראשית, או עוברי אורח) להדריך אותך למדף הנכון או להביא לך את המוצר הרצוי לך.

חשוב: בדרך כלל רוכשים את הביטחון העצמי ככל שמנסים יותר. פנה לשירותי הרווחה והשרות ללקויי ראייה ועיוורים על מנת לקבל עזרה והפניה לשירות ההדרכה השיקומית בו תקבל את המיומנויות הנדרשות ולהתאמן יחד עם המדריכה.


מראה חיצוני

חשוב לשמור על מראה חיצוני נאות - גם כשאתה אינך רואה, אתה עדיין נראה.

  • ישנם מכשירים מונגשים כדי לעזור לך בשגרת הטיפוח: מכונות גילוח חשמליות שאינן פוצעןת בזמן גילוח, מכשיר מזהה צבעים (ע"י השמעת הצבע של הבגד), וכו'.

  • ניתן ללמוד להתאפר "על בליינד", וכמובן אפשרי לרכוש את השירותים לביצוע פעולות שדורשות דיוק כמו הורדת שיער מהגבות וכו'.


שימוש בטכנולוגיה ללקויי ראייה ועיוורים


הטכנולוגיה יכולה לסייע בשמירה ויצירת קשרים חברתיים ולהישאר מעודכנים. הטכנולוגיה מאפשרת לאנשים עם אובדן ראייה נגישות גבוהה למידע. ישנן מגוון טכנולוגיות המותאמות לרמת הראייה של המשתמש או גם לעיוורון. חשוב להתעדכן בטכנולוגיה מסייעת חדשה כי הטכנולוגיה משתנה ומתפתחת מדי פעם.


שימוש במחשב

המחשב הוא כלי חשוב מאוד לקבלת מידע וישנן תוכנות אשר מקריאות את התוכן הכתוב, תוכנות המגדילות את הכתב ומאפשרות קריאה במנועי דיבור שונים, כולל בשילוב עם צג ברייל. אפשר לדוגמא לקרוא ספר מוקלט או כתוב בכתב ברייל, שנמצא באתר הספרייה המרכזית - באמצעות המחשב האישי שלך.


שימוש בטלפון הנייד

באמצעות האפליקציה "קראקל" ניתן לקרוא ולשמוע ספרים, וכמו כן פותחה טכנולוגיה שמקלה על פעילויות יומיומיות כגון תוכנה קולית שבעזרתה אפשר לבצע כל פעולה כמו: וואטסאפ, דואר אלקטרוני, שליחת הודעות, ואף לצלם תמונות. ישנן אפליקציות שימושיות נוספות לזיהוי שטרות, לזיהוי צבעים, ועוד.


מכשירים נוספים

ישנם עזרי ראייה ומכשירים מונגשים נוספים להקלה בחיי היום-יום:

  • לקריאה, ישנם מגוון של מכשירי הגדלה אלקטרוניים (טמ"ס) בגדלים שונים וחלקם אף מדברים.

  • למטבח - מד נוזלים מצפצף (למנוע גלישת המשקה), משקל כמויות למטבח.

  • לבית - מדבקות מדברות, מתקן לגרביים, משקפיים מיוחדים למניעת סנוור, ספרים מדברים, משקל אדם מדבר מד לחץ דם בשעון יד או נייח מדבר בשפות שונות, שעון חכם, ועוד.

דע שאתה יכול להיעזר בשירות ההדרכה הטכנולוגית כדי ללמוד ולהסתגל טוב יותר לטכנולוגיות אלו.



בהצלחה!


38 צפיות

החיים עם עיוורון

בלוג על זכויות, התמודדות וסיפורים אישיים 

נושאים לקריאה:

חיפוש לפי תגיות:

bottom of page