top of page

התמודדות עם עיוורון וראייה ירודה: חלק ב' - השלבים בדרך לחיים מלאים

אובדן הראייה (הנקרא גם 'עיוורון נרכש') יכול להיות אחת החוויות המאתגרות ביותר שאדם יכול להתמודד איתו. לא מדובר הרי רק באובדן פיזי של החושים, אלא גם בהשפעה הרגשית והפסיכולוגית של האובדן (וההסתגלות לחיים חדשים, שונים,) על חייו של אדם.


בחלק א' התמקדנו במענה הראשוני לבשורה (או החשד) של אובדן או ירידה משמעותית בראייה.

בפוסט זה נחקור יותר לעומק את השלבים והכלים הנפשיים להתמודדות עם המצב החדש. אמנם לוקח זמן להסתגל, אבל לדעת כיצד לנווט את המסע הזה יכול לעשות את כל ההבדל בליצור חיים מספקים גם לאחר אובדן ראייה.



תמונה של צעיר עיוור (עם משקפיים שחורים ומקל נחיה) מלווה במדריכה, שניהם הולכים במזדרון עם משרדים עם קירות שקופים

קרדיט תמונה: FREEPIK


הכרה והפנמת העובדה שהמצב בלתי הפיך


לאחר מיצוי החיפוש אחר פתרונות רפואיים, איסוף מידע על המצב הבריאותי והודעת הרופאים על לקות ראייה זאת או אחרת, מתחילים לראות נכוחה את המציאות העובדתית שחל שינוי במצב הבריאותי שיש לחיות ולהתמודד איתו.


בשלב מסוים מפסיקים לחפש פתרונות רפואיים להחזרת המצב לקדמותו. כעת יש למצוא את הדרכים להזין את הנפש ולגבש זהות מחודשת, אשר בה העדר או מיעוט הראייה יהוו חלק בלתי נפרד ממך, אך דרכי ההתמודדות עם המצב יהפכו אצלך לטבע שני. הזהות החדשה שלך תתגבש עם הזמן ואתה (או את) תלמד לחיות עם המצב החדש.


עיבוד רגשי של האובדן

כפי שהזכרתי בחלק הקודם, לא צריך למזער את החוויה והרגשות השליליים שעולים בעקבותיה - כלפי עצמך, כלפי הסביבה, רגשות אשם, כעס, עצב ועוד. כדאי למצוא דרך לאוורור ושחרור הרגשות השליליים האלה, רצוי עם אנשי מקצוע או עם אנשים שחוו את אותה חוויה של ירידה או אובדן ראייה.


גלה סבלנות כלפי עצמך והאמן בעצמך

מאחר ואתה כבר אדם בוגר, כבר צברת ניסיון בחיים, עברת והתגברת על קשיים, וכשם שהתמודדת בעבר -גם עכשיו תוכל לעבור את השינוי (שלא תמיד חווים אותו כמשבר). עתה עליך להעריך את היכולות הקיימות בך ולהאמין שתמצא את "הקביים" - המשאבים הפנימיים והאנשים המתאימים - שיתמכו בך. תאמין שתמצא את האנשים הטובים באמצע הדרך. חזק את הקשרים שלך עם המשפחה והחברים הקרובים אליך. תמיכה מהסביבה תורמת המון לחיזוק הכוחות הטמונים בך ורמת השמחה הכללית.


בהתחלה התחושה של המוגבלות תופסת מקום נכבד בחיינו, אך עם הזמן, כאשר אנו רוכשים חוויות המקנות לנו תחושת מסוגלות, תחושת המוגבלות מצטמצמת ומקבלת את הפרופורציה המתאימה.


לקות הראייה או העיוורון אינם כל הזהות שלך

אמנם מרגע שמתעוררים בבוקר ועד שישנים חווים את היעדר הראייה, או הראייה הירודה, עדיין אפשר להסיח את הדעת ולא לחשוב על כך. יש חוויות אחרות רבות שיכולות להעסיק אותנו, למלא את חיינו ולתרום למצב רוחנו. החיים מלאים בחוויות – ומצב הראייה אינו העיקר.


פרידה מדפוסים והרגלי חיים קודמים


השינוי שחל מבחינה תפקודית מאופיין בכך שמפסיקים לבצע פעולות יומיומיות באותה צורה ומפסיקים להתנהל בחיים באותו האופן שהתנהלנו קודם. הפרידה מתפקודים קודמים יוצרת חלל שדורש את מילויו באמצעות רכישת מיומניות אחרות, חדשות מותאמות למצב.

כמה דוגמאות:

  • אם בעבר רכבת על אופניים ללא מלווה - עם ראייה לקויה יש צורך לרכב על אופני טנדם, שהם אופניים דו מושביים שלקוי הראייה מפדל ונאחז בכידון האחורי ומובל על ידי רוכב רואה.

  • אם בעבר נהנית לצפות בסרטים, לאחר השינוי תוכל לצפות בסרטים מונגשים או הצגות מונגשות; כלומר צפייה עם תיאור קולי.

  • אם פעם נהגת ברכב, יתכן ותצטרך להיפרד מרישיון הנהיגה ולהתנייד אחרת (- באמצעות כלב נחייה, מלווה, מקל נחייה וכו').

  • קריאה וכתיבה - במידה וכבר אי אפשר להסתמך על הראייה לצורך כתיבה או קריאה, ישנן אפשרויות אחרות לצרוך תוכן. לדוגמא: ספרים מוקלטים, עזרים טכנולוגיים המותאמים למצב ראייתך המותקנים על גבי מחשב, טלפון חכם או טלוויזיה במעגל סגור (תוכנות הקראה קוליתת הגדלה וכו').

  • שימוש במכשירים קוליים לתפקוד יום יומי כמו מד-חום, משקל, מד לחץ דם, מד סוכר, תוכנה קולית בפלאפון או במחשב ועוד.

  • שימוש במטבח: ישנן טכניקות להמשיך לבשל ולטגן גם עם ראייה ירודה אך בדרך אחרת, שאותה צריך ללמוד.


קישורים להרחבה:



גמישות מחשבתית ואומץ לחוות חוויות חדשות

עם הזמן, תסגל יכולת להתגמש בדרך המתאימה לך הן מבחינת סגנון חיים והן מבחינת תיפקוד יומיומי. תאפשר לעצמך למצוא את הנתיב שיהיה לך נוח ומתאים, כדי שיהיה אפשר להמשיך הלאה.

נסה להימנע מנוקשות מחשבתית, תיפקודית ורגשית, ולהימנע משמירה כפייתית על אופן החיים שהיו קודם.

בהסתגלות לסגנון החיים החדש, תצטרך לגלות סקרנות (ויתכן אפילו אומץ!) בהתנסויות ובחוויות חדשות כמו לקבל עזרה, לתכנן את מסלול הדרך שאתה אמור ללכת, להתארגן מבעוד מועד על סדר קבוע בחפציך, לתרגל את הזיכרון, וכל הדוגמאות שהזכרתי למעלה.

זכור את אנלוגיה של העץ החזק הקשוח, שבעת סערה ניכרת, מול העץ הגמיש המתכופף, שהסערה חלפה מעליו והצליח לשרוד.


אופטימיות ושינוי תפיסה: מקושי להזדמנות

למרות שהשינוי דורש מאמץ, פרשנות חיובית של המצב תעזור לך להכילו, תוך ראיית המטרה של הסתגלות ובניית חיים חדשים.

נסה לפתח ראייה חיובית למצב ולפרש אותו בפרספקטוטיבה של העתיד: תראה עצמך כפי שאתה רוצה להיות בעוד תקופה מסוימת, ותן לעצמך לבנות את המציאות שתתאים להגשמת הרצון. כל קושי יתקבל באהבה ויימצא הנתיב לפתרון המתאים וההולם ביותר עבורך.

נסה לראות את הצדדים החיוביים שבמצב החדש. למשל, בעת היותך עם ראייה תקינה, אולי לא שמת לב למשב הרוח, למוסיקה, לאינטונציה של אנשים, למגעו של החימר (או משטחים אחרים), אולי לא היית נפגש עם האנשים הטובים שפגשת (ועוד תפגוש) בדרך.

יתכן ותגלה יכולות וכישורים שאולי לא באו לידי ביטוי עד היום - אולי אפילו יכולת שתדרוש ממך לשנות מקצוע, או מקום מגורים. כל זאת מתגלה רק לאחר שמתנסים, מפתחים את המודעות העצמית, מוותרים על חלק מהציפיות מעצמינו ומפתחים יכולות וכשרונות חדשים: יכולת שיח, יכולת הופעה בימתית, שירה או משחק, אומנות פלסטית, ועוד.

יציקת תוכן לחיים תביא לך עניין ומשמעות, יחזקו את מימד האהבה בחייך ויעזרו לך למצוא את הנתיב לפתרון המתאים עבורך. כך תגיע למצב בו קבלת היש והאין שיאפשר לך להיות מאושר, השמח בחלקו.


גיבוש זהות עצמית מחודשת מותאמת למצב החדש.


לאחר שנפרדת מדפוסי ההתנהגות והחשיבה הקודמים, שיחררת את הרגשות השליליים, עזרת אומץ והתנסית בחוויות חדשות, למדת מיומנויות חדשות - הנה, יש סגנון חיים אחר. אולי דומה, אך בדרך אחרת.

כך תגלה שגיבשת לעצמך זהות המתבססת על אישיותך וניסיון חייך התעצם. אתה יכול להיות מאושר ולסמוך על עצמך להמשיך הלאה.


בחלק ג' בסדרת הפוסטים על התמודדות עם עיוורון נרכש וראייה ירודה אתמקד בטיפים ועצות מעשיות בתחומים הבריאותי, החברתי והתפקודי, שיעזרו לך בדרך ליצירת שגרה חדשה וחיים מלאים.



101 צפיות

Comments


החיים עם עיוורון

בלוג על זכויות, התמודדות וסיפורים אישיים 

נושאים לקריאה:

חיפוש לפי תגיות:

bottom of page